Inleiding
Verbonden partijen zijn volgens het BBV privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisaties waarin de gemeente zowel een bestuurlijk als een financieel belang heeft. Onder bestuurlijk belang wordt verstaan zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht. Financieel belang is een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is indien de verbonden partij failliet gaat of het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt. Het gemeentelijke beleid met betrekking tot verbonden partijen is vastgelegd in de nota verbonden partijen, die in 2015 door de gemeenteraad is vastgesteld.
In deze paragraaf is een totaaloverzicht van de verbonden partijen opgenomen. Conform het BBV is dit uitgesplitst in 4 categorieën: gemeenschappelijke regelingen, stichtingen en verenigingen, coöperaties en vennootschappen en overige verbonden partijen. Na het totaaloverzicht wordt informatie per verbonden partij getoond.
Samenvattend overzicht van verbonden partijen
Gemeenschappelijke regelingen | ||
Afvalverwijdering Utrecht (AVU) | ||
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU) | ||
GGD regio Utrecht (GGDrU) | ||
Recreatieschap Stichtse Groenlanden | ||
Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht 2.0 | ||
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) | ||
Pauw Bedrijven | ||
Veiligheidsregio Utrecht (VRU) | ||
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) | ||
Coöperaties en Vennootschappen | ||
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | ||
Coöperatie Parkeerservice UA | ||
N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein | ||
Vitens | ||
Stichtingen & verenigingen | ||
Geynwijs | ||
Stichting Administratiekantoor Dataland | ||
Overige verbonden partijen | ||
geen |
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Naam | N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | ||
Vestigingsplaats | Den Haag | ||
Doel | De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang en verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. | ||
Openbaar belang | Met gespecialiseerde dienstverlening draagt de BNG bij aan het zo laag mogelijk houden van kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | ||
Bestuurlijk belang | De helft van alle BNG aandelen is van de Staat der Nederlanden, de andere helft is van gemeenten, Provincies en een hoogheemraadschap. De gemeente Nieuwegein bezit 0,14% van de aandelen. | ||
Financieel belang | De gemeente Nieuwegein bezit 0,14% van de aandelen. | ||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: 3.753 mln | Eind: 4.220 mln |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: 733 mln (hybride kapitaal) | Eind: 733 mln (hybride kapitaal) |
Financieel resultaat voor bestemming | 536 mln | ||
Risico's | In het jaarverslag worden de wezenlijke risico’s beschreven waarmee BNG Bank wordt geconfronteerd. | ||
Ontwikkelingen |
Vitens N.V.
Naam | Vitens N.V. | ||
Vestigingsplaats | Zwolle | ||
Doel | Het maken, verkopen en leveren van drinkwater. | ||
Openbaar belang | Het duurzaam leveren van veilig en betrouwbaar drinkwater, het verantwoord omgaan met natuur en milieu, waarbij Vitens als belangrijkste milieuaspecten noemt het voorkomen van verdroging of vernatting, het gebruik van duurzame energie, een verantwoorde omgang met reststoffen en een ecologisch verantwoord beheer van waterwingebieden. | ||
Bestuurlijk belang | De gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens zijn de publieke aandeelhouders. De gemeente Nieuwegein heeft 1,060% van de aandelen. Als aanhouder heeft de gemeente stemrecht. | ||
Financieel belang | 61.246 aandelen | ||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: 489,1 mln | Eind: 533,7 mln |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: 1.249,2 mlnb | Eind: 1.194,4 mln |
Financieel resultaat voor bestemming | 47,9 mln | ||
Risico's | 1. Betrouwbaarheid en data | ||
Ontwikkelingen | Ontwikkelingen risico management 2017 |
Stichting Administratiekantoor Dataland BV
Naam | Stichting Administratiekantoor Dataland BV | ||
Vestigingsplaats | Gouda | ||
Doel | Ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten op het gebied van geo-, WOZ- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie | ||
Openbaar belang | De missie van Dataland BV is het realiseren van een landelijke voorziening, die leidt tot het breed toegankelijk en beschikbaar maken van vastgoed- en hieraan gerelateerde gegevens uit het informatiedomein van gemeenten voor de overheid, de burgers en het bedrijfsleven. | ||
Bestuurlijk belang | Nieuwegein participeert in Dataland en is daarmee certificaathouder. De gemeente Nieuwegein heeft 29.848 certificaten. Dat is 0,44% van het totale aantal. De burgemeester van Nieuwegein, F. Backhuijs, is voorzitter van het bestuur van Dataland | ||
Financieel belang | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: € 846.646 | Eind: € 750.829 |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: € 607.083 | Eind: € 522.463 |
Financieel resultaat voor bestemming | € 95.817 nadeel | ||
Risico's | n.v.t. | ||
Ontwikkelingen | n.v.t. |
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht 2.0
Naam | Regionale uitvoeringsdienst Utrecht 2.0 | ||
Vestigingsplaats | Utrecht | ||
Doel | Het verlenen van milieuvergunningen en toezicht en handhaven van milieuregels | ||
Openbaar belang | Zorgen dat bedrijven het leefmilieu niet onnodig belasten en er een veilige leefomgeving is voor de mensen. | ||
Bestuurlijk belang | De gemeente Nieuwegein wordt in het dagelijks bestuur en in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder P. Snoeren. | ||
Financieel belang | Volgens de Begroting 2017 van de RUD Utrecht bedraagt de bijdrage van Nieuwegein € 272.900 In 2017 is door de gemeente Nieuwegein € 256.772 betaald. | ||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: 1.718.572 | Eind: 1.456.000 |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: 1.700.154 | Eind: 1.962.000 |
Financieel resultaat voor bestemming | 2017 is afgesloten met een negatief resultaat van € 123.000 | ||
Risico's | |||
Ontwikkelingen |
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
Naam | Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) | ||
Vestigingsplaats | Soest | ||
Doel | Het realiseren van een effectieve, efficiënte en kwalitatief hoogwaardig en klantvriendelijke uitvoering van afvalbeheer en beheer van de openbare ruimte, waaronder reinigingstaken. | ||
Openbaar belang | Het openbaar lichaam heeft tot taak het beheren en in stand houden van de gemeenschappelijke regeling waaruit de volgende taak wordt verricht: Het inzamelen en bewerken van afvalstoffen. | ||
Bestuurlijk belang | De gemeente Nieuwegein wordt in het bestuur vertegenwoordigd door wethouder P. Snoeren. | ||
Financieel belang | Volgens de Begroting 2017 van de RMN bedraagt de bijdrage van Nieuwegein € 3.686.000. In 2017 is door de gemeente Nieuwegein € 3.394.300 betaald. | ||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: 1.260.800 | Eind: 1.091.200 |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: 11.855.200 | Eind: 11.437.500 |
Financieel resultaat voor bestemming | €-,-- | ||
Risico's | De deelnemende gemeenten dragen naar evenredigheid bij voor wat betreft zeggenschap en financiële risico's. Als belangrijkste risico's zijn gedefinieerd: | ||
Ontwikkelingen | In 2017 zijn de navolgende beleidswijzigingen opgestart: |
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Naam | Afval Verwijdering Utrecht (AVU) | ||
Vestigingsplaats | Utrecht | ||
Doel | Op een doelmatige en uit oogpunt van milieuhygiëne verantwoorde wijze sturing en uitvoering geven aan het afvalstoffenbeleid in de provincie Utrecht. | ||
Openbaar belang | Het zorgdragen voor een goede, reguliere en milieuverantwoorde verwerking van door de gemeenten ingezamelde huishoudelijke afvalstoffen en de inzameling van glas, papier en karton, ofwel de inzameling, het overladen, het transport, en de verwerking van huishoudelijke afvalstoffen. | ||
Bestuurlijk belang | De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder P.W.M. Snoeren. | ||
Financieel belang | Over 2017 bedroeg het aandeel in de verwerkingskosten AVU € 933.466 (bedrag is inclusief ontvangen bijdrage glas, papier en verpakkingen). (Het bedrag aan verwerkingskosten over 2016 bedroeg € 1.027.899) | ||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: n.v.t. | Eind: n.v.t. |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: n.v.t. | Eind: n.v.t. |
Financieel resultaat voor bestemming | Het saldo van de lasten en baten wordt met de deelnemers verrekend. | ||
Risico's | Door het ontbreken van reserves en voorzieningen heeft de AVU geen weerstandsvermogen. Alle in enig jaar gemaakte kosten worden aan de deelnemers doorberekend. Als gevolg hiervan kunnen schommelingen optreden in de jaarlijks te betalen bedragen | ||
Ontwikkelingen |
Coöperatie ParkeerService UA (PSA)
Naam | Coöperatie ParkeerService UA (PSA) | ||
Vestigingsplaats | Amersfoort | ||
Doel | Ondersteunen van gemeenten bij het ontwikkelen, implementeren en uitvoeren van parkeerbeleid | ||
Openbaar belang | Het reguleren van de schaarse parkeerruimte bij de aangesloten leden, waaronder de gemeente Nieuwegein, conform het door de individuele gemeente vastgesteld parkeerbeleid. | ||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt als lid tijdens de ALV vertegenwoordigd door wethouder P.M. Snoeren. Daarnaast bestaat er een RvC, bestaande uit vijf onafhankelijke leden. | ||
Financieel belang | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: 83.069 | Eind: 69.405 |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: 108.198 | Eind: 108.857 |
Financieel resultaat voor bestemming | Nog niet bekend. Conform de begroting 2017 zou het financieel resultaat voor bestemming € 9.853 bedragen. | ||
Risico's | Omdat de coöperatie Uitgezonderd Aansprakelijk is (UA), is er onder normale omstandigheden geen extern risico bovenop het reguliere risico van onze parkeerexploitatie (PEX), waarvoor reeds bij de bepaling van het weerstandsvermogen van de gemeente rekening is gehouden. Hierin zijn ook beheersmaatregelen opgenomen. Bij uitreding van een lid van de coöperatie, bestaat het risico dat de indirecte kosten per resterend lid toenemen. Dit risico wordt niet aparte benoemd. De beheersmaatregel voor de andere risico kunnen gezien worden als toereikend. De kans dat deze risico’s zich gelijktijdig manifesteren, is nihil. | ||
Ontwikkelingen | De coöperatie behaalde in 2015 en 2016 een negatief resultaat. De leden hebben in 2017 besloten om het negatieve jaarresultaat naar rato aan te zuiveren en aanvullende maatregelen door te voeren om de financiële situatie van de coöperatie weer op niveau te krijgen en te houden. Per 2017 is hiertoe een transitieproces gestart. Dit proces wordt bekostigd door de leden. Daarnaast wordt door de coöperatie ingezet op een nieuw “verdienmodel” op basis waarvan tekorten in de toekomst worden voorkomen. Dit model heeft vanaf 2018 een kostenverhogend effect op onze uitvoeringsopdracht. De beoogde kostenstijging is doorgerekend in de PEX en past binnen de kaders die de raad daaraan gesteld heeft. De methode waarmee de verdeling van de indirecte kosten wordt afgewikkeld, is nog onderwerp van onderzoek. In juli 2018 wordt de ALV hierover geinformeerd. Het transitieproces en de kostenverhoging heeft tot nu toe geleid tot de uitreding van één lid. Vooralsnog heeft dit geen extra kostenverhogend effect voor de resterende leden. |
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Naam | Veiligheidsregio Utrecht (VRU) | ||
Vestigingsplaats | Utrecht | ||
Doel | Uitvoeren van taken op het terrein van de risicobeheersing en de voorbereiding op rampen en crises, uitvoeren van brandweerzorg (bestrijding en preventie) en uitvoeren van geneeskundige hulpverleningsorganisatie (GHOR). | ||
Openbaar belang | De (gemeenschappelijke) belangen van de deelnemende gemeenten worden behartigd ter bevordering en waarborging van de voorbereiding op rampen en crises, met inachtneming van hetgeen in of krachtens de regeling nader is bepaald m.b.t. de taken en bevoegdheden van de veiligheidsregio. | ||
Bestuurlijk belang | De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door burgemeester F.T.J.M. Backhuijs. Ook is de burgemeester lid van het dagelijks bestuur van de VRU. | ||
Financieel belang | In de meerjarenbegroting van de gemeente Nieuwegein 2017 is een bedrag beschikbaar van € 3.138.000. Daadwerkelijk betaalde bijdrage 2017 is € 3.174.194 | ||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: 6.859.000 | Eind: 6.943.000 |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: 47.753.000 | Eind: 30.041.000 |
Financieel resultaat voor bestemming | over 2017 € 233.455 positief | ||
Risico's | De belangrijkste risico’s die zijn geïdentificeerd, geclassificeerd en gekwantificeerd: | ||
Ontwikkelingen | Thema’s die in 2017 centraal hebben gestaan, zijn: |
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Naam | Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU) | ||
Vestigingsplaats | Utrecht | ||
Doel | Het efficiënt uitvoeren van het heffen van gemeentelijke belastingen, de wet waardering uitvoering onroerende zaken en het beheer en uitvoering van vastgoedinformatie | ||
Openbaar belang | De (gemeenschappelijke) belangen van de deelnemende gemeenten worden behartigd aangaande het opleggen van de diverse gemeentelijke belastingen en de inning hiervan met inachtneming van hetgeen in of krachtens de regeling nader is bepaald m.b.t. de taken en bevoegdheden van de BghU. | ||
Bestuurlijk belang | De gemeente Nieuwegein wordt in het Bestuur vertegenwoordigd door wethouder J.A.N. Gadella. | ||
Financieel belang | € 897.777 | ||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: € 672.020 | Eind: € 566.001 |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: € 6.988.793 | Eind: € 3.989.519 |
Financieel resultaat voor bestemming | € 184.752 | ||
Risico's | N.v.t. | ||
Ontwikkelingen | Geen bijzonderheden |
N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein
Naam | N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein | ||
Vestigingsplaats | Nieuwegein | ||
Doel | Beheren en exploiteren van sport- en evenementencomplex Merwestein en het uitvoeren van sport- en beweegactiviteiten door buurtsportcoaches | ||
Openbaar belang | De NV exploiteert het sportcomplex Merwestein en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de uitvoering van het gemeentelijk sportbeleid. De NV heeft op dit moment twee taken, te weten het beheren en exploiteren van sport- en evenementencomplex Merwestein en het uitvoeren van sport- en beweegactiviteiten door buurtsportcoaches. | ||
Bestuurlijk belang | De gemeente is 100% aandeelhouder van de NV, totaal gestort aandelenkapitaal, inclusief gecumuleerde mutaties € 10.659.436. | ||
Financieel belang | Exploitatiebijdrage € 1.014.667; subsidie Buurtsportcoaches € 461.651 en € 199.639 compensatie herstructurering subsidiebeleid. | ||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: € 10.480.116 | Eind: € 10.564.611 |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: € 603.727 | Eind: € 548.229 |
Financieel resultaat voor bestemming | € 84.495 voordeel. | ||
Risico's | |||
Ontwikkelingen | De verbouwing van het zwembad in 2016 heeft geresulteerd in een beter financieel resultaat dan de voorgaande jaren. Voor het eerst positief sinds jaren. Verwacht wordt dat deze ontwikkeling zich zal uitbouwen. |
GGD regio Utrecht (GGDrU)
Naam | GGD regio Utrecht (GGDrU) | ||
Vestigingsplaats | Zeist | ||
Doel | Het uitvoeren van de in de Wet Publieke gezondheid beschreven taken | ||
Openbaar belang | De regeling voorziet in de behoefte in de gemeenten aan openbare gezondheidszorg. | ||
Bestuurlijk belang | De gemeente Nieuwegein wordt in het Algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder A.J. Adriani. Wethouder A.J. Adriani is ook lid van het Dagelijks Bestuur | ||
Financieel belang | € 1.913.500 | ||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: € 2.634.907 | Eind: € 2.755.522 |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: € 14.072.908 | Eind: € 11.822.885 |
Financieel resultaat voor bestemming | € 116.513 | ||
Risico's | In 2014 is geconstateerd dat de GGD kwetsbaar is op de ondersteunende onderdelen. Om verbetering te bewerkstelligen is een ombuigingsplan 2018-2021 opgesteld. Er zijn forse inspanningen nodig om de beoogde ombuigingen te realiseren. De doelstellingen zijn scherp geformuleerd de realisatie daarvan staat echter onder druk. Randvoorwaardelijk onderdeel van het ombuigingsplan is een efficiencywinst door de komst van het digitaal dossier jeugdgezondheidszorg (DDJGZ). Dit is een ambitieus project in uitvoering. | ||
Ontwikkelingen | DDJGZ |
Sociale Werkvoorzieningsschap ‘Het Westelijk Gebied van Utrecht’ (‘Pauw Bedrijven’)
Naam | Sociale Werkvoorzieningsschap ‘Het Westelijk Gebied van Utrecht’ (‘Pauw Bedrijven’) | ||
Vestigingsplaats | Breukelen | ||
Doel | Integrale uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) en de daaruit voortvloeiende en daarmee verband houdende voorschriften en regelingen. | ||
Openbaar belang | De regeling is getroffen ter behartiging van de integrale uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) en de daaruit voortvloeiende en daarmee verband houdende voorschriften en regelingen. | ||
Bestuurlijk belang | De gemeente Nieuwegein wordt in het dagelijks bestuur vertegenwoordigd door wethouder M.C. Stekelenburg. In het algemeen bestuur vertegenwoordigt wethouder J.A.N. Gadella ook de gemeente Nieuwegein. | ||
Financieel belang | € 3.017.250 | ||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: € 2.215.000 | Eind: € 1.839.000 |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: € 5.383.000 | Eind: € 4.872.000 |
Financieel resultaat voor bestemming | € 337.000 nadeel. Hierin zijn vanwege de opheffing van de GR Pauw reserveringen voor het vakantiegeld en de verlofsaldi van de Wsw-medewerkers (€ 872.000) en voor de verlofsaldi van het niet-regeling-gebonden personeel (€ 160.000) verwerkt. | ||
Risico's | De gemeentelijke bijdrage Wsw voor de komende jaren is begroot op basis van de programmabegroting 2018 van Pauw Bedrijven. De programmabegroting van Pauw is gebaseerd op beperkt aflopende bedrijfsinkomsten bij een afnemend aantal Wsw-plekken. Het risico bestaat dat de bedrijfsinkomsten sterker afnemen, in gelijke make met het aantal Wsw-plekken. Gevolg kan zijn dat de gemeentelijke bijdrage over het jaar 2018 hoger wordt. | ||
Ontwikkelingen | De GR Pauw Bedrijven wordt opgeheven (zie hierboven bij risico’s). Het streven is dat op 1 januari 2019 de nieuwe uitvoering van de Wsw operationeel is. Tot die tijd is de GR Pauw namens de deelnemende gemeenten integraal verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wsw. |
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Naam | Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) | ||
Vestigingsplaats | Nieuwegein | ||
Doel | Effectieve uitvoering en het bieden van een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening op het gebied van werk, inkomensvoorziening en inkomensondersteuning. | ||
Openbaar belang | WIL biedt een financieel vangnet voor inwoners van het Lekstroomgebied die niet economisch zelfredzaam zijn. Daarnaast zet WIL zich in voor de re-integratie van mensen met een uitkering op de arbeidsmarkt en biedt zij inkomensondersteuning (inclusief schuldhulpverlening) aan mensen om armoede, schulden en sociale uitsluiting te bestrijden. | ||
Bestuurlijk belang | De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur door wethouder M.C. Stekelenburg. Wethouder J.A.N. Gadella vertegenwoordigt de gemeente Nieuwegein eveneens in het algemeen bestuur | ||
Financieel belang | € 27.416.700 (Regeling- en uitvoeringskosten (incl. btw) | ||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: 0 | Eind: 0 |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: € 6.685.669 | Eind: € 4.833.822 |
Financieel resultaat voor bestemming | € 2.113.889 (terug te betalen aan de deelnemende gemeenten) | ||
Risico's | In de begroting 2017 van Nieuwegein is melding gemaakt van een toename van het aantal klanten bij Werk en Inkomen Lekstroom door een hogere autonome groei en instroom statushouders. | ||
Ontwikkelingen |
Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG)
Naam | Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG) | ||
Vestigingsplaats | Utrecht | ||
Doel | Ontwikkeling, beheer en toezicht van regionale recreatieterreinen en routestructuren voor wandelen, fietsen, varen en paardrijden in de gemeenten die deelnemen aan het recreatieschap | ||
Openbaar belang | Behartigen van de belangen van de deelnemers bij de gemeentelijke regeling en beheren en investeren in natuur en landschap. | ||
Bestuurlijk belang | De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder J.A.N. Gadella en wethouder M. Stekelenburg. In het dagelijks bestuur wordt de gemeente vertegenwoordigd door wethouder J.A.N. Gadella | ||
Financieel belang | € 206.500 | ||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: € 5.895.000 | Eind: € 5.681.300 |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: € 3.887.300 | Eind: € 4.458.700 |
Financieel resultaat voor bestemming | € 103.000 | ||
Risico's | Het recreatieschap is onder preventief begrotingstoezicht gesteld. Ten gevolge daarvan is voorgesteld de bijdragen van de deelnemers te verhogen. Ramingen worden (te) optimistisch ingeschat. De financiële positie blijft, ondanks de maatregelen als zorgelijk. Daarbij is een beter inzicht in het meerjarig verloop van de reserves gewenst. | ||
Ontwikkelingen | De belangrijkste ontwikkelingen zijn het groeiend aantal inwoners in de regio en de grote diversiteit aan inwoners met verschillende ‘leefstijlen’ en daarmee verschillende behoeften en wensen ten aanzien van recreatiegebieden en -voorzieningen. |
Geynwijs
Naam | Geynwijs | ||
Vestigingsplaats | Nieuwegein | ||
Doel | Doel van de stichting is het binnen de beleidskaders van de gemeente organiseren van de sociale wijkteams in Nieuwegein ten behoeve van de uitvoering van de Wmo, Jeugdwet en (gedeelte) van de Participatiewet. | ||
Openbaar belang | |||
Bestuurlijk belang | Het college van B&W benoemt en ontslaat de leden van de raad van toezicht. Indien nodig kan het college ook de directeur/ bestuurder schorsen dan wel ontheffen uit zijn/haar functie. | ||
Financieel belang | € 4.081.000 | ||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: 0 | Eind: 0 |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2017 | Begin: 0 | Eind: 0 |
Financieel resultaat voor bestemming | N.v.t. | ||
Risico's | |||
Ontwikkelingen | De gemeenteraad heeft besloten om de Stichting Geynwijs op te heffen en onder te brengen binnen de gemeente Nieuwegein. |