De Commissie BBV heeft het volgende bepaald:
Begrotingsafwijkingen en -overschrijdingen (beleidsmatig en/of financieel) behoeven autorisatie door de gemeenteraad. In de regel zullen begrotingswijzigingen vooraf door het college aan de raad worden voorgelegd ter autorisatie. Hiermee wordt toestemming gevraagd voor het te realiseren beleid en voor de besteding van het benodigde bedrag. Slechts indien de omstandigheden een autorisatie vooraf niet mogelijk maken zal achteraf een begrotingswijziging moeten worden voorgelegd. Indien de raad ermee instemt wordt de besteding alsnog geautoriseerd en is deze rechtmatig. Begrotingswijzigingen moeten volgens de Gemeentewet tijdens het jaar zelf nog aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Indien een wijziging niet meer in het jaar zelf is voorgelegd zijn bestedingen boven het begrotingsbedrag strikt genomen onrechtmatig. Toch kan voor de accountant bij de controle vaststaan dat een aantal (begrotings)overschrijdingen binnen de beleidskaders van de gemeenteraad vallen.
Er zijn een aantal begrotingsoverschrijdingen. Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen ten minste de volgende “soorten” begrotingsafwijkingen worden onderkend.
A * | B * | |||
1 |
| x | ||
2 |
| x | ||
3 | Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten | x | ||
4 | Kostenoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen | x | ||
5 | Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn | x | ||
6 | Kostenoverschrijdingen inzake activiteiten die achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt
|
|
| |
7 | Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren
|
|
|
*A Rechtmatig, althans telt niet mee voor het oordeel
*B Onrechtmatig en telt mee voor het oordeel
In onderstaande tabel zijn de totaalbedragen per programma opgenomen (lasten). Negatieve totalen zijn beoordeeld aan de hand van bovenstaande criteria.
Dit betreft de programma's 3, 5 en 7. De mutaties die hebben geleid tot het negatieve resultaat zijn benoemd, met daarachter de categorie overschrijdingen waarin die mutatie valt. De conclusie is dat alle genoemde overschrijdingen rechtmatig zijn.
Programma | Begroting na wijziging | Realisatie | Resultaat |
---|---|---|---|
1. Bestuur en dienstverlening | 3.549.520 | 3.232.413 | 317.107 |
2. Wonen en economie | 35.755.172 | 17.054.154 | 18.701.018 |
3. Leefomgeving en veiligheid | 24.823.491 | 25.634.253 | -810.762 |
4. Vrije Tijd | 7.314.800 | 7.177.595 | 137.205 |
5. Versterking eigen kracht, onersteuning en bescherming | 70.431.919 | 70.609.328 | -177.409 |
6. Bedrijfsvoering | 51.170.251 | 48.750.114 | 2.420.137 |
7. Algemene dekkingsmiddelen | 13.781.501 | 14.443.907 | -662.406 |
Totaal lasten | 206.826.654 | 186.901.763 | 19.924.891 |
In de overschrijding op programma 3 is inbegrepen:
- Hogere lasten als gevolg van gemaakte kosten inzake de Liesboschbrand voor een bedrag van € 485.000. Tegenover deze extra uitgaven staan extra inkomsten, daarom is deze overschrijding te kwalificeren als 3a.
- Een aantal andere posten, waar in de meeste gevallen ook extra inkomsten tegenover staan. Ook deze zijn te beschouwen als rechtmatig (3a). Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar het programma Leefomgeving en veiligheid.
De overschrijding op programma 5 betreft hogere lasten dan begroot, voortvloeiend uit open einde regelingen (Jeugd), deze overschrijding valt in categorie 4a.
De overschrijding op programma 7 wordt veroorzaakt door het treffen van de voorziening in verband met de belastingaanslag van De Kom, deze overschrijding valt in categorie 6a.